keskiviikko 23. heinäkuuta 2014

Pitää olla pikkasen pläski...

Häädietti, morsiusdietti...
Rakas lapsi, vai naisten itsensä keksimä riesa?


"Ole hääpäivänäsi paras versio itsestäsi."
Onko se paras versio aito?

Minunkin pitäisi lopettaa herkkujen naamaan mättäminen ja hankkia taas salikortti.
Pitäisi punnita ruuat ja ravata salilla viisi kertaa viikossa. Pitäisi mennä juoksemaan ja uimaan.
EN JAKSA! Ja arvatkaa kiinnostaako, varsinkaan, kun lämpömittari näyttää +30?
Voin kertoa, että EI.

Olen jo ostanut hääpukuni ja se kiristää vähän lantiolta, hyvin vähän.
Silti pukua tarvitsee pienentää yläosasta.
Periaatteessa minun ei tarvitsisi laihduttaa, koska näytän siinä puvussa helvetin hyvältä. Mieheni mielestä minun ei tarvitse laihduttaa. Minun itseni mielestä minun pitää, mutta minulla on laihduttamiseen turnausväsymys, enkä pääse siitä nyt yli.


Viime vuonna, tammikuussa 2013 raahasin perseeni salille ja elin vaaka parhaana kaverinani puoli vuotta.
Minulla oli tavoitteena tiputtaa viisi kiloa, että pääsisin alle 60kg. (Nyt siellä joku riisitikku haukkoo henkeään, että mikä tavoitepaino tuo nyt on, läski!) Silloin kun olin nuori ja nätti, oli painoni 59kg ja olin siinä onnellinen. Nykyään olen vanha ämmä, joka ei enää elä paahtoleivällä ja irtokarkeilla, vaan joka ikinen rasvasolu varastoituu, näin päärynävartaloinen kun olen, persauksiin ja reisiin.
Täytin viime vuonna 30 ja päätin, että kesäksi kuntoon ja syntymäpäivänäni olen parhaimmillani. Ja minä olin. Olin sen viisi kiloa kevyempi ja minulla oli erottuvat lihakset! Se vaati valtavan työn, puoli vuotta aikataulutusta, että ehtii salille ja ruokien punnitsemista, eväiden mukaan ottamista ja hirveää morkkista jäätelöstä.
Mutta se kannatti. Kukaan ei uskonut, että täytän 30. Mieheni kysyi varovaisesti projektin puolivälissä, että "et kai enää meinaa laihduttaa?".

Sitten tuli heinäkuu ja täydellinen väsyminen koko touhuun. Käytin vaakaa enää leipomisessa ja salille en suostunut menemään. Nyt olen taas sen viisi kiloa painavampi, jos en vähän ylikin ja näytän omasta mielestäni läskiltä. Vaatteet puristaa ja varsinkin näin helteellä tuntuu, että olen valtava valas.
En ole mikään pituudella pilattu, vaan huimat 164cm löytyy varrestani mittaa. (Tähän mieheni sanoisi, että olisin kyllä pitkä, mutta kun jalat on niin syvällä perseessä xD.) Sitten kun se kaikki fläsä on siellä ahterissa ja reisissä, niin näytän kyllä pullukalta.



Minun olisi pakko ottaa itseäni kohta niskasta.
Ensinnäkin, en ole enää nuori, kaikessa menee nykyään enemmän aikaa, kroppani ja mieleni eivät ole enää samanikäisiä. Toiseksi, tarkoitus olisi ensi talven aikana mennä otattamaan huomenlahjakuvat. En voi näyttää niissä läskiltä, en vain voi.

Minulla on muistissa jopa kaikki ruokamäärät, että mitä piti syödä. Ongelmana on vain tuo riisitikku mieheni, joka syö joka ilta karkkia ja sipsejä ja suklaata (ja arvatkaa näkyykö se siinä..? Ei tietenkään!). On tosi kiva olla samalla sohvalla ja hakata itseään näpeille. Eli ongelmana on minun korvieni väli, en löydä enää sitä samaa intohimoa siihen hommaan.
No, uskon, että löydän sen intohimon vielä liikkumiseen ja oikeaan syömiseen.
Toivottavasti pian, eikä sitten, kun viime hetket on käsillä. Toivoisin, että löytäisin sellaisen kultaisen keskitien, että paino pysyisi sovitussa, myös häiden jälkeen.

Miten ihmeessä te muut olette motivoineet itsenne kyseiseen suoritukseen?

Kuvat pixabay.

8 kommenttia:

  1. Ihana teksti!!! Mun piti laihduttaa kymmenen kiloa häihin.syksyllä tiputin seitsemän kiloa kutsukorttikuvauksiin tuosta vaan. Nyt kesällä kaikki on vaikeampaa...
    Hääkengät ei mahdu jalkaan, kaksoisleuka on kiinni naamassa ja kaikki vaatteet puristaa ja oon auttamattoman iso. Kolme päivää häihin niin ei tässä edes voi mitään enää tehä. Paska kun ei järkätty talvihäitä -.-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kesä on myös minulla "näytän ihan läskiltä"-aikaa. En todellakaan kehtaa mennä shortseissa mihinkään ja mietin usein, että miten oikeasti lihavat, +120kg pärjää näillä helteillä, kuinka kuuma ja nahkea olo heillä on?
      No, onneksi se on laki, että morsian näyttää aina hyvältä, oli siinä sitten itse mitä mieltä tahansa. Niin sullakin tulee olemaan, usko pois!
      Sitä paitsi, talvella olisi kumminkin kylmä. ;)

      Poista
  2. Meillä myös mies voi syödä ihan mitä vaan ja milloin vaan ja samalla vaa'an lukemat tippuvat alaspäin. Uskomatonta, mutta näillä mennään. Kaikkihan tietää juu miten laihduttaa ja olla timmi, mutta kun ruoka on hyvää ja elämästä pitää nauttia niin timmeys jää taka-alalle. Mieluummin onnellinen morsian, kuin kaloreita laskeva bridezilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä NIIN väärin. Mieheni myös jaksaa juosta lenkin tosta vaan, kun itse ähkin naama punaisena perässä ja minä olen se, joka harrastaa jonkun verran liikuntaa... Lisäksi mies on polttanut varmaan 25 vuotta, eipä huomaa kyllä...
      Olet kyllä oikeassa, että mieluummin sitä olisi onnellinen, mutta se pieni täydellisyyden tavoittelija päässäni on eri mieltä...

      Poista
  3. Hei,
    löysin blogisi tänään ja olen suurella mielenkiinnolla lueskellut sitä. Tämä kirjoitus oli niin hulvaton, että nauroin ääneen sitä lukiessani. Kuinka varmaan kaikkia morsiamia vaivaavasta aiheesta voikin kirjoittaa noin osuvasti ja hauskasti. Itse sanon tahdon ensi vuoden toukokuussa ja aloitin seuraamaan syömistä ja liikkumista huhtikuussa Fitfarmin ohjeilla. Painoa lähtikin melko helposti 10 kiloa, mutta nyt tämä pirun kesä on onnistunut vesittämään hyvin alkaneen työn. No, loma loppuu ihan kohta ja sen jälkeen on pakko palata ruotuun. Saas nähdä kuinka hyvin pääsen uudestaan vauhtiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja tervetuloa lukijaksi! :)
      Joo, Fitfarmin ohjeilla minäkin huhkein puoli vuotta ja ne kyllä toimivat.
      Nyt tosiaan on turnausväsymys, mutta uskon, että se into vielä palaa ja kävelen alttarille paremman näköisenä kuin koskaan. Niin kuin me kaikki morsiammet. ;)

      Poista
  4. Voi vitsi, paras versio itsestähän on MIELENTILA, eikä puntarin lukema! :) Kannattaa etsiskellä sellaisia ohjeita, joita jaksaa noudattaa aina, eikä vain jonkun dietin ajan, koska faktahan on se, että kun dietti loppuu, niin kilot tulee takaisin. Esim. raakasuklaa on aika hyvä vaihtoehto, varsinkin itse tehtynä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on, ei sellaista rääkkiä kukaan jaksa aina.
      Minusta ei saisi fitnessurheilijaa millään ja se on kylmä fakta.
      Raakasuklaa on kyllä hyvää, olen sitä joskus tehnytkin. Kultainen keskitie olisi tosiaan paras, kun vaan löytäisi sen jostain...

      Poista

Sano nyt sinäkin jotain.