perjantai 16. toukokuuta 2014

"Come on, come on, listen to the money talk"

Puhutaanpa rahasta. Laita AC/DC taustalle soimaan.




Kaikilla sitä on, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.
Kun järjestät häitä, sitä on vähän, liian vähän.

Välillä tuntuu hullulta, että laittaa pienen omaisuuden yhteen päivään.
Onko siinä mitään järkeä? Sillä rahallahan voisi ostaa vaikka ja mitä tai ainakin lyhentää reippaasti asuntolainaa.

Rakkaus ei kai maksa mitään, mutta häät maksaa senkin edestä.
Ainahan sitä voisi mennä maistraatissa naimisiin ja pujottaa sormiin alelaarista ostetut sormukset ja juoda puistossa pullo muumilimua puoliksi vihkimisen jälkeen.

Mutta. Minä olen kumminkin pikkuisen häähullu ja sen lisäksi tykkään järjestää juhlia. Kolmekymppiseni eivät olleet kauhean isot, mutta tykkäsin askarrella kutsut ja leipoa, tilata aiheeseen kuuluvat servetit jne.
Olen myös vuosien varrella huomannut, että makuni on vähän kallis. En voi sille mitään, että niissä hienoimmissa jutuissa on aina hieno hinta.

Minulla on Häät.fi-sivulla budjettilaskuriin kirjattuna kaikenlaisia menoja. Pääsin 8.000 euron kohdalle, kun löin jarrut kiinni. Eikä siinä ollut vielä edes viinoja, hääautoa tai sulhasen pukua. Okei, myönnän, että laskin paljon yläkanttiin, koska mielestäni on hyvä varautua isompaan menoon, kuin surra sitä, ettei budjetti riitäkkään.

Olen päättänyt tehdä pirusti töitä koko vuoden ja oikeasti laittaa jokaisen ylimääräisen pennin säästöön. Palkkani on naurettava ja siksi minulla on toinenkin työpaikka, teen viikonloppuisin baarihommia. Ottaisin kolmannenkin työpaikan, mutta aika ei tahdo riittää.



Onneksi häissä on myös paljon asioita, joissa voi säästää.
Minä esimerkiksi päätin jättää kukat pois ja hoitaa koristelut ilman niitä ja tehdä kimppuni itse. Pöytäkoristeet on oikeasti puoli-ilmaiset ja kaiken muun rekvisiitan joko ostan käytettynä tai lainaan sukulaisilta.
Vihkisormukseni ei tarvitse olla mikään megakallis, pääasia, että se näyttää minulta, ei se, kuinka monta timanttia siinä on.
Ruuasta, juomasta ja valokuvaajasta en tingi! Tai, no, juomat haetaan todennäköisesti naapurimaasta, mutta haetaan kumminkin, toinen vaihtoehto olisi pitää alkoholittomat häät ja niissä ei tunnetusti kukaan viihdy.

Olen varautunut siihen, että häät maksavat noin kymppitonnin ja se siitä.
Sitten sen eteen tehdään töitä ja mietitään halpoja ratkaisuja.

Minä olen päättänyt mennä vain kerran elämässäni naimisiin ja panostaa siihen päivään. Voisihan sillä kymppitonnilla tehdä paljon muutakin, mutta säästetään siihen muuhun sitten uudet rahat.



Suomalaiset ovat vähän huonoja puhumaan rahasta. Siitä juuri johtuu myös naisten ja miesten välinen palkkakuilu. Kyllä minä tiedän, että tienaan huomattavasti vähemmän, kuin työpaikkani miehet, vaikka olen pätevämpi, kuin puoletkaan niistä!
Joten voin ihan hyvin laittaa budjetin julkiseksi ja syödä kaurapuuroa ja makaroonia seuraavan vuoden. Mitä se kenenkään pyllyä kutittaa, kyllä ne kaikki menee, mitä tuleekin?


Tästä johtuen, laitan meidän budjetin jossain vaiheessa välilehteen, kunhan saan sen hahmoteltua itselleni. Toivottavasti sitten joskus tulevaisuussa siitä on apua jollekkin häidensä suunnittelua aloittavalle parille. 

Onko jollain sellainen onni ja autuus, että vanhemmat maksaisi häät?
Vai maksatteko kaiken omasta pussista?

2 kommenttia:

  1. Kannatan budjetin aukaisua blogissa! Se kun oli ainakin itselle aluksi se mielenkiintoisin asia: mitä kaikki oikeasti maksaa? Minulla on kyllä vähän unohtunut budjetin tilannepäivitykset omassa blogissani... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse ainakin aluksi yritin etsiä muiden blogeista tietoa, että kuinka paljon ihmisten häät keskimäärin maksaa, mutta aika harvassa blogissa on budjetista puolta sanaa.
      Nostan hattua heille, jotka ovat budjetin julkaisseet ja myös muistavat sitä päivittää, siitä voi oikeasti olla iso apu jollekulle.

      Poista

Sano nyt sinäkin jotain.